clock

22 september, 2017

Folder

nieuws

comment

0 reactie

Tablets en smartphones: goed of slecht?

Ongeveer 50% van de kinderen tussen de 0 en 2 jaar krijgt al te maken met een tablet of smartphone. Dit is een percentage dat elk jaar stijgt volgens bureaujeugdenmedia.nl.

Kinderen leren echter van een touchscreen niet meer dan van het kijken naar televisie. Een baby of peuter kan namelijk niets leren zonder zelf zijn handen en de rest van het lichaam te gebruiken. Het nadoen en zelf doen van dingen is belangrijk voor baby’s en kleuters. Ze kunnen nog niet goed nadoen wat ze op beeld gezien hebben, omdat een touchscreen 2D is.
Kinderen leren bijvoorbeeld ook niet van een app hoe je in het echt blokken stapelt en puzzels maakt, ze leren alleen hoe de app werkt door te tikken en te vegen.

Het is dus belangrijk om je er als ouder van jonge kinderen bewust van te zijn welke gevolgen het gebruik van smartphones en tablets voor kinderen onder de 2 jaar kan hebben en hoe je hier het beste mee om kunt gaan. Laat een jong kind bijvoorbeeld niet alleen met de tablet of smartphone spelen, maar ga er bij zitten en begeleid de handelingen van het kind en de app met taal. Kinderen leren sneller iets wanneer het voorgedaan wordt door iemand anders, bijvoorbeeld de ouders.

Kan mijn kind dan nooit alleen op de tablet of smartphone? Dat kan wel, maar let op dat het een app is waarmee ze woordjes kunnen leren, letters leren of leren tellen. Ook een tv-programma zoals Sesamstraat kan een kind alleen kijken. Het is wel belangrijk dat het kind de app al kent.

Een goede app of een goed TV-programma voor baby’s en peuters heeft veel herhaling, een traag tempo en nodigt uit om samen te praten en na te doen wat er gebeurd op het scherm.

Af en toe een spel of een filmpje op de tablet op smartphone mag dus best, maar let op: samen bewegen en praten is beter!

Bron: Bureau Jeugd en Media

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Copyright Taalreis 2016 | sitemap