Als leerkracht en/of Intern Begeleider hebt u een groeiende zorgtaak. Taalreis ondersteunt u daarbij als vraagbaak en adviseur over alles dat met spraak-/taalstoornissen te maken heeft. Want vragen zult u zeker hebben: “Hoe herken ik logopedische problemen?”, “Hoe gaan we om met meertaligheid in de klas?”, “Hoe meld ik een kind aan voor logopedie?”, “Kan behandeling binnen de school plaatsvinden?” Het zijn vragen die Taalreis graag beantwoordt.

Ook belangrijk om te weten is dat Taalreis zorgarrangementen aanbiedt. Deze zijn speciaal ontwikkeld om begeleiding op maat bieden aan kinderen met complexe hulpvragen. Op die manier helpt Taalreis de school aan haar zorgplicht te voldoen. U vindt uitgebreide informatie via het menu hieronder.

  • Zorg dicht bij het kind
  • Logopedische problemen herkennen
  • Meertaligheid
  • Een leerling aanmelden bij Taalreis
  • Behandellocatie binnen de school
  • Zorgarrangementen voor maatwerkoplossingen
  • Training en scholing voor team of ouders
  • Overleg en samenwerking

Samenwerking is de sleutel tot succes

Een sterke samenwerking met de school draagt bij tot het succes van de logopediebehandeling. Wij leggen u graag uit wat Taalreis voor u kan betekenen. Klik hiernaast op het onderwerp waar u meer over wilt weten.

Zorg dicht bij het kind

Logopediepraktijk Taalreis biedt specialistische logopedische zorg dicht bij het kind. Een goede relatie tussen ouders, school en logopedist is daarbij een belangrijke voorwaarde. Want overleg met alle betrokkenen zorgt ervoor dat de behandeling aansluit bij de belevingswereld van het kind. Zo werken we samen naar communicatieve zelfredzaamheid en betere kansen in onze talige maatschappij.

Logopedische problemen herkennen

De zorgtaak van professionals in het onderwijs wordt steeds groter. Taalreis vindt het belangrijk om u hierbij te ondersteunen. Daarom hebben wij handige signaleringslijsten ontwikkeld om u te helpen bij het herkennen van logopedische problemen in de klas.

Taalreis geeft workshops en lezingen over het signaleren van spraak-/taalproblemen aan schoolteams. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Meertaligheid

Kinderen met een meertalige achtergrond vormen een bijzondere doelgroep binnen de logopedie. Vroeger werd gedacht dat het aanbieden van meerdere talen aan een kind, schadelijk zou zijn voor de taalontwikkeling. Wetenschappelijk onderzoek heeft echter aangetoond dat meertaligheid juist een voordeel kan zijn mits het aanbod in beiden talen goed is (o.a. Julien & Blumenthal 2004). Meertalige kinderen zouden bijvoorbeeld een beter werkgeheugen hebben. De moedertaal van het gezin is de taal die de cultuur representeert. Het is belangrijk dat ouders met hun kinderen kunnen communiceren in de taal die zij het beste beheersen. Daarnaast kunnen emoties het makkelijkst worden verwoord in de moedertaal.

Goed taalaanbod
Kinderen leren taal het beste, wanneer het taalaanbod dat zij krijgen goed is. Een goed taalaanbod betekent dat de taal in voldoende mate wordt aangeboden. Bij Taalreis gebruiken we de regel dat een kind minimaal 1 jaar taalaanbod in het Nederlands moet hebben gehad. Daarnaast is ook de kwaliteit van het taalaanbod van belang. Denk hierbij aan het toepassen van de grammaticale regels van de taal.

“Een goede basis in de eerste taal is van groot belang voor het aanleren van het Nederlands als tweede taal.”

Wanneer logopedie bij Taalreis?
Ouders en leerkracht kunnen de logopedist van Taalreis altijd om adviezen vragen, wanneer zij zich zorgen maken over de taalontwikkeling. Echter, niet ieder meertalig kind dat moeite heeft met het leren van de Nederlandse taal komt in aanmerking voor logopedische behandeling.

Vanuit de zorgverzekeraars in Nederland is bepaald dat kinderen met taalproblemen alleen in aanmerking komen voor behandeling als de diagnose ‘taalontwikkelingsstoornis’ is gesteld. Deze diagnose krijg je niet zomaar. Bij meertalige kinderen moet de logopedist onderscheid maken tussen een taalachterstand en taalontwikkelingsstoornis.

Taalachterstand: Doordat een kind onvoldoende goed taalaanbod vanuit de omgeving heeft gehad, heeft het geen eerlijke kans gehad om de taal zelf te verwerven. Er is dan sprake van een blootstellingsachterstand. De logopedist kan ouders en leerkrachten adviezen geven om de taalontwikkeling in beide talen te stimuleren. Bijvoorbeeld door thuis voor te gaan lezen.

Taalontwikkelingsstoornis: Ondanks dat het kind voldoende goed taalaanbod vanuit de omgeving heeft gehad, is de taal niet voldoende ontwikkeld. Een taalontwikkelingsstoornis heeft een kind altijd in beide talen. De rol van de ouders bij het aantonen van de achterstand in de eigen taal is van belang. Ook kan de logopedist ervoor kiezen onderzoek naar de eigen taal te (laten) doen bij het audiologisch centrum of met behulp van een tolk.

Wat doet de logopedist?
De logopedist nodigt ouders uit voor een intakegesprek. Tijdens dit gesprek wordt de anamnese meertaligheid afgenomen. Wanneer hieruit blijkt dat er vermoedelijk in beide talen een taalprobleem is, zal de logopedist de taalontwikkeling gaan onderzoeken. Na het uitgebreide taalonderzoek zal de logopedist besluiten of er een indicatie is voor behandeling.

Signaleren en diagnosticeren van taalontwikkelingsstoornissen bij meertalige kinderen
Op 1 december 2016 presenteerde onze collega Yvonne van Essen haar afstudeeronderzoek op het SCEM congres Taalontwikkeling: stoornis of achterstand? Yvonne deed onderzoek naar het signaleren en diagnosticeren van taalontwikkelingsstoornissen bij meertalige kinderen. Tijdens het onderzoek heeft zij ontdekt dat een afwijkende taalontwikkeling later wordt gesignaleerd bij meertalige dan bij eentalige kinderen. Het moment waarop een taalontwikkelingsstoornis wordt gediagnosticeerd bij eentalige en meertalige kinderen verschilt niet significant. Het hele onderzoek lezen? Dat kan HIER.  Een samenvatting van het onderzoek vindt u op deze presentatieposter.

Om leerkrachten te helpen bij het signaleren van spraak-/taalproblemen bij meertalige kinderen hebben we een poster ontwikkeld. Mail ons om de poster te ontvangen of download hem.

Een leerling aanmelden bij Taalreis

Als een ouder naar u toe komt met vragen die een van de logopedische deelgebieden betreffen, dan kunt u doorverwijzen naar Taalreis. Voor de intake bij de logopedist is een verwijsbrief nodig.

Deze verwijsbrief moet voorzien zijn van:

  • de verwijsdatum;
  • de omschrijving ‘Onderzoek en/of behandeling spraak-/taalproblematiek’;
  • handtekening van de verwijzer;
  • AGB-code van de verwijzer.

Als leerkracht of IB’er kunt u het advies uitspreken om te starten met logopedie. Ouders zullen vervolgens een verwijsbrief moeten halen bij de huisarts. Vinden ouders het lastig om zelf hun hulpvraag te verwoorden bij de huisarts, geef dan een ingevulde signaleringslijst mee.

Behandellocatie binnen de school

Omdat Taalreis samenwerking met de school belangrijk vindt, openen wij regelmatig behandellocaties binnen de muren van de school. Hieronder noemen we enkele voordelen van deze aanpak.

  • Het kind mist minder lestijd. Het kind hoeft niet opgehaald te worden, naar een logopediepraktijk buiten school gebracht en weer terug.
  • De leeromgeving is vertrouwd voor het kind.
  • De logopedist kan in haar behandelingen aansluiten bij thema’s die in de klas aan de orde zijn, zodat het kind sneller nieuwe woorden leert toepassen.
  • De school kan gebruik maken van extra expertise. Wij kunnen hulp en ondersteuning bieden bij zorgleerlingen en helpen bij een cluster 2 indicatieaanvraag.
  • Eén kind, één plan: ouders, school en zorgverleners werken samen. Dit sluit aan bij de visie van de overheid.

Zorgarrangementen voor maatwerkoplossingen

Om ondersteuning op maat te bieden heeft Taalreis zorgarrangementen ontwikkeld. Deze zijn speciaal bedoeld voor kinderen met complexe hulpvragen. In overleg met de intern begeleider wordt de zorgbehoefte van de leerling in kaart gebracht. Naar aanleiding daarvan wordt het zorgarrangement ingevuld.

Er bestaan mogelijkheden om een zorgarrangement (gedeeltelijk) te laten vergoeden vanuit het samenwerkingsverband. Taalreis kan hierbij adviseren.

Enkele voorbeelden van zorgarrangementen:

  • Ondersteuning spraak-/taalontwikkeling bij leerling met arrangement vanuit cluster 2.
  • Ondersteuning vluchtelingenkinderen, zodat zij snel communicatief zelfredzaam worden binnen de school.
  • Voorschotbenadering voor kleuters die achterlopen met beginnende geletterdheid.
  • Woordenschatuitbreiding en begrijpend lezen bij basisschoolleerlingen met Nederlands als tweede taal.

Meer weten over onze zorgarrangementen?

Download de informatiefolder.

Training en scholing voor team of ouders

U kunt bij Taalreis terecht als u op zoek bent naar een training op maat voor het team van uw school of de ouders van uw leerlingen. Taalreis helpt u graag bij het geven van voorlichting over logopedische onderwerpen. Denk hierbij aan: ‘Leerkracht & Stem’, ‘Logopedische problemen herkennen’ of ‘Thuis oefenen met taal’.

Wilt u meer informatie, of wilt u weten hoe u kunt samenwerken met Taalreis? Neem geheel vrijblijvend contact met ons op. Wij staan u graag te woord.

Overleg en samenwerking

Vanwege het grote belang dat Taalreis hecht aan samenwerking tussen al diegenen die bij het kind betrokken zijn, zoeken onze logopedisten, in overleg met ouders, regelmatig contact met de school of andere zorgverleners om de zorg rondom het kind gezamenlijk af te stemmen.

De logopedist schrijft na iedere behandeling een rapportage in het digitaal schrift. Hierin staat wat er tijdens de behandeling is gedaan, hoe dit ging en wat ouders thuis kunnen oefenen. Als ouders hiervoor toestemming geven kan de IB’er of leerkracht worden gekoppeld aan het digitaal schrift zodat school inzicht heeft in de behandelingen.

Wilt u meer informatie, of wilt u weten hoe u kunt samenwerken met Taalreis? Neem geheel vrijblijvend contact met ons op. Wij staan u graag te woord.

Wilt u meer informatie, of wilt u weten hoe u kunt samenwerken met Taalreis? Neem geheel vrijblijvend contact met ons op. Wij staan u graag te woord.

Copyright Taalreis 2016 | sitemap