Informatie voor ouders

Logopedie voor uw kind. Dit advies hebt u misschien gekregen van de peuterspeelzaal, school of een zorgverlener zoals de huisarts, tandarts of kno-arts. Het kan ook zijn dat u zelf vragen en twijfels hebt over uw kind. Twijfels over de spraak-/taalontwikkeling, maar bijvoorbeeld ook over de manier waarop uw kind de mond gebruikt bij het eten of drinken.

In al deze gevallen kunt u bij Taalreis terecht voor advies, onderzoek en behandeling.

  • Aanmelden
  • Afspraak bij u in de buurt
  • Intakegesprek
  • Onderzoek
  • Behandeling
  • Tarieven & vergoeding
  • WGBO
  • Complimenten en klachten
  • Veelgestelde vragen

Onderzoek en behandeling door Taalreis: zo gaat het in z’n werk

Bij een goede logopediebehandeling komt veel kijken. Wij leggen u graag uit hoe het traject in zijn werk gaat. Van de aanmelding tot de intake. Van de diagnostiek tot de behandeling. Klik hiernaast op het onderwerp waar u meer over wilt weten.

Aanmelden

Om uw kind te kunnen aanmelden voor logopedie hebt u meestal een verwijzing door de huisarts nodig. Bespreek uw zorgen dus eerst met hem of haar.

Daarna kunt u contact opnemen met Taalreis. Dit kan telefonisch, per e-mail of via de website.

Wilt u zonder verwijzing starten met logopedie voor uw kind? Neem dan vrijblijvend contact met ons op voor informatie en advies.

Afspraak bij u in de buurt

Na uw aanmelding plannen wij een afspraak voor een intakegesprek in bij een logopedist die dicht bij u in de buurt werkt. Er is zelfs een kans dat er een praktijk van Taalreis in de school van uw kind is gevestigd!

Als u bij uw aanmelding een e-mailadres achterlaat, sturen wij u een vragenlijst die u vóór het eerste gesprek kunt invullen.
Bij het eerste gesprek neemt u het volgende mee:

  • identiteitskaart / paspoort van uw kind en van uzelf;
  • zorgpas van uw kind;
  • verwijsbrief van de huisarts;
  • eventuele verslagen van de vorige logopedist.

Onderaan deze pagina kunt u direct zoeken welke locatie voor u het dichtst bij is.

Intakegesprek

Tijdens het eerste gesprek wordt het aanmeldformulier aangevuld. Ook nemen we de vragenlijst door. Als u deze niet vooraf hebt ingevuld, doet de logopedist dit samen met u alsnog.

De logopedist zal veel vragen stellen over uw kind. Bijvoorbeeld over de geboorte en wanneer uw kind is begonnen met praten. Deze informatie is nodig om te bepalen of logopedie uw kind kan helpen en welk onderzoek de logopedist het beste kan afnemen.

Ook zal de logopedist uitleg geven over de zorgovereenkomst en u vragen deze te ondertekenen. De zorgovereenkomst is belangrijk voor een goede samenwerking tussen logopedist, ouders en eventuele andere betrokkenen zoals de school.

Het intakegesprek is vrijblijvend.

Heeft u vragen over het intakegesprek? Neem dan contact op via ‘bel mij’ of vul het contactformulier in.

Onderzoek

Tijdens het intakegesprek worden ook afspraken voor het onderzoek gemaakt. Dit onderzoek past bij de hulpvraag. Als uw kind bijvoorbeeld nog niet alle klanken goed uitspreekt, neemt de logopedist een spraakonderzoek af. Uw kind moet ongeveer twee of drie keer langskomen voor het onderzoek.

Na het onderzoek worden de resultaten met u besproken en worden doelen of adviezen opgesteld. Soms blijkt na het onderzoek dat logopedie (nog) niet nodig is. De logopedist zal u dan advies geven en eventueel een controleafspraak inplannen.

Heeft u vragen over het onderzoek? Neem dan contact op via ‘bel mij’ of vul het contactformulier in.

Behandeling

Als uit onderzoek blijkt dat uw kind logopedie nodig heeft, maakt de logopedist een behandelplan. In dit plan staan de doelen waaraan de komende periode wordt gewerkt.

Voor de behandelingen komt uw kind wekelijks bij de logopedist langs. Daarbij is het belangrijk dat u als ouder regelmatig mee komt. Een actieve bijdrage van u als ouder heeft een positief effect op de behandeling. Bovendien verplichten de meeste zorgverzekeraars ouders bij 50% van de behandelingen aanwezig te zijn. Een behandeling duurt ongeveer 25-30 minuten. De logopedist geeft huiswerk mee om thuis met uw kind te oefenen.

De logopedist schrijft na iedere behandeling een rapportage in het digitaal schrift. Hierin staat wat er tijdens de behandeling is gedaan en hoe dit ging. Ook wordt hierin het huiswerk vermeld zodat u weet wat er thuis kan worden geoefend.

Behandeling via beeldbellen

Mocht het niet mogelijk zijn om elke week naar de praktijk te komen, dan biedt Taalreis ook behandeling via beeldbellen, bijvoorbeeld met behulp van Skype. Het soort behandeling moet daar wel geschikt voor zijn. Ook moet ten minste één keer per maand een reguliere behandeling op de praktijklocatie plaatsvinden.

Tarieven & vergoeding

Logopedie wordt bij kinderen tot 18 jaar vergoed vanuit de basisverzekering. In de meeste gevallen is logopedie voor u dus kosteloos. Taalreis heeft contracten met vrijwel alle zorgverzekeraars.

Tarieven 2018

  • Intakegesprek € 81,06
  • Behandelsessie, eventueel via beeldbellen € 40,53
  • Screening directe toegang (wanneer u zonder verwijzing wilt starten met logopedie) € 20,27
  • Overleg met / verslaglegging aan derden € 40,53

De tarieven op onze website zijn de maximumtarieven volgens de Nederlandse Zorgautoriteit. Met uw zorgverzekeraar kan een afwijkend tarief zijn overeengekomen.

WGBO

Taalreis vindt een open en eerlijk behandeltraject belangrijk. Daarom werkt Taalreis volgens de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst WGBO. De  WGBO beschrijft de rechten en plichten van cliënten in de zorg.

Complimenten en klachten

De mening van cliënten is belangrijk voor Taalreis. Daarom verzamelen wij complimenten en klachten met behulp van Qualiview. Dit onafhankelijke onderzoeksbureau brengt de tevredenheid van onze cliënten in kaart, zodat wij daarop actie kunnen ondernemen. Hebt u tijdens de behandeling een klacht of compliment, laat het dan weten via dit formulier.

Veelgestelde vragen

Hebt u nog vragen? Kijk eerst eens hier om antwoorden te vinden.
Als uw vraag er niet bij staat kunt u hem ook stellen via dit formulier.

Copyright Taalreis 2016 | sitemap